Twee relatief onbekende architecten die wat in de vergetelheid zijn geraakt maar meer dan de moeite waard zijn om nog eens nader te worden bekeken.
Een beetje vergeten zijn ze wel, Scharoun en Utzon. Niet dat ze hun sporen niet hebben nagelaten maar ze waren nu eenmaal geen veelbouwers. Van beiden zijn er wel highlights, allebei hebben ze tenslotte een "Philharmonie" op hun naam, de een in Berlijn de ander in Sydney. Maar juist door het in naam verbonden zijn met deze twee gebouwen is de rest van het oeuvre wat in de schaduw komen te staan. Tijd om daar verandering in te brengen. Naast de bouw van eenzelfde typologie met wereldfaam hebben ze nog iets anders gemeen. Scharoun en Utzon waren geen dogmatisch modernisten. Ze zochten hun vormentaal eerder in de natuur dan in de techniek. Het ontbreken van een dogma maakt hun echter juist ook uniek. Scharoun zijn Schminke- huis mag dan wel modernistisch ogen toch is het ook een gebouw met een twist. En Utzon's woonhuis op Mallorca is wel eenvoudig maar bij lange na geen uitvoering van het adagium less-more. Twee architecten dus die de nieuwsgierigheid wekken en daarom in een deze cursus wat breder voor het voetlicht komen.
Programma
1. Scharoun voor 1945.
o.a Ledigenheim in Breslau, Weissenhof, Grosssiedlung Siemensstadt, Schminke, Baensch en Möller Haus
2. Scharoun na 1945.
o.a. Berliner Philharmonie, Staats Bibliotheek, Romeo en Julia, Scholl Gymnasium, Grundschule Marl, St. John’s kerk
4.Scharoun/ Utzon
3.Utzon voor Sydney
o.a. Eigen woonhuis, Kingo huizen, Fredensborg huizen
5.Utzon na Sydney
o.a. Bagsvaerd kerk, Can Lis, Can Felice, Utzon center