München-Berlijn 1900-1930

Von Blaue Reiter bis Neue Sachlichkeit

 De geschiedenis van de Moderne kunst begint in München. Hier werd het tijdschrift Jugend uitgegeven en zette, op zoek naar een nieuwe spiritualiteit, Kandinsky de eerste schreden op het pad van de abstractie. In München maakte Marcel Duchamp kennis met een andere wereld en werd hij de kunstenaar zoals hij is geworden. Na de eerste Wereldoorlog werd de fakkel van verandering echter overgenomen door Berlijn. De Duitse hoofdstad ontpopte zich als een ontmoetingsplaats tussen oost en west en er ontwikkelde zich een culturele elite die zich ontvankelijk toonde voor vernieuwing in de kunst. Door toename van de bevolking was sociale woningbouw een noodzaak en vertellen de kleurrijke complexen van Bruno Taut nog steeds over het geweldige elan waarmee dit gebeurde. Ludwig Mies van der Rohe hield hier tot 1938 kantoor en werd in Berlijn de architect zoals wij hem kennen. De Duitse hoofdstad kende echter ook zijn schaduwzijde. Het trauma van de verloren oorlog verwerkte ieder op zijn eigen wijze. De hang naar verleden en zekerheid was net zo reëel als het verlangen naar verandering. Het werk van Otto Dix en Käthe Kollwitz zijn hiervan stille getuigen. München-Berlijn 1900-1930 neemt u mee naar een wereld vol tegenstrijdigheden waar Dada een kleine revolutie ontketende maar ook Max Beckmann furore maakte.

 

1.   Jugendstil

2.   Blaue Reiter

3.   Duchamp in München

4.   Dada in Berlijn

5.   Bruno Taut

6.   Mies van der Rohe

7.   Käthe Kollwitz en de Duitse beeldhouwkunst

8.   Otto Dix, Neue Sachlichkeit

9.   Max Beckmann

10. Duitse kunst op de vlucht

 

Tijd: Dinsdagmiddag van 13.30-15.30 uur

Docent: R.Lammerink

Duur: 10 lessen

Data: 21, 28 jan., 4, 11, 18 feb., 3, 10, 17, 24, 31 mrt.

Plaats: Bonnefantenmuseum, Avenue Céramique 250 in Maastricht.

Kosten: € 165,-